Forumindex
Home Vanliga frågor Sök Medlemslista Användargrupper Bli medlem Profil Logga in för att läsa dina meddelanden Logga in

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Recensioner -> FDC FD-450A (1/4w UHF Komradio)
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Kalle
Tjärnan CQB Arr.

Från: Insjön

InläggSkrivet: Mån 16 Okt, 2006 20:47    Rubrik: FDC FD-450A (1/4w UHF Komradio) Citera

Jag har skaffat en FDC. En Asiatradio med PMR-kompabilitet och 1/4w sändareffekt.

Den är väldigt enkel att programmera. Du använder bara knappsatsen.
Kvalitén känns som en dyrare radio och den är stabil i konstruktionen. US-MIL spec.
AC-adaptern till laddaren är för 220v med euro-kontakt. Klar för sverige alltså.
Brusspärren är ställbar och uttagen för headset passar de gjorda för Motorola. (2 kontakter 2.5+3.5mm med 8mm mellanrum).
Knapptonerna går att stänga av och det sitter INGEN CALL-KNAPP på den som kan "råka" bli intryckt när man rör sig. Knapplåset låser allt utom ptt och volym, och det går att ställa in automatisk låsning.
Sen har den några fler funktioner som jag inte riktigt hajat än, men de är inte viktiga för funktionen som radio för AS-spel. Räckvidden uppges till 3-5km i stad och 6-20km vid fri sikt, och det räcker ett tag.

Återkommer med uppföljning när den sett slagfältet, men så här långt verkar den vara väl värd pengarna.
Ett bra mellanting mellan billiga standard PMR och Icom/Motorolas dyra apparater.

Uppdaterad!

Nu har den använts. Har haft den för kommunikation mellan bilar under en resa till och från Stockholm och i ett spel i Tjärnan. Och vad batteritiden beträffar är den överlägsen. Knappt ens en märkbar minskning i accen trots en hel dags pratande, och då har jag använt både 1 och 4 watt uteffekt. Kvalitén och känslan i förhållande till priset får mvg.
Eftersom uttaget för headset är Motorola-std passar inte cobras tillbehör, så det blev en beställning från staterna på strupmic och monofon. Mer om dem i en annan recension.

Sammanfattning:
Ett mycket bra köp med tanke på pris, prestanda och användningsområde.
Minus för Motorola-standarden på headsetuttaget.

För den som är intresserad och vill ha en eller fler, men inte så sugen på att använda sig av eBay - kontakta mig.
500:- /st inkl. ett enkelt headset.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Recensioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet